Богдан Русев се представя с три новели, излезли под шапката на издателство „Ентусиаст”.
Крайно време беше след успехите в романа и разказа, той да докаже, че е и много добър новелист.
Всъщност още дебютния му роман „Ела при мен” бе изграден от три новели, та не е чудно, че сега с новия си сборник той отново се обръща към своята стара любов. Най – екстравагантна и авангардна е втората новела „1800” .
Тя е всъщност образец на модерна мозаечна конструкция и на парти културата на ремикса.
Историята на Мартин, Гая и Елън може да се разкаже по сто различни начина, но точно по този уникален, объркващ, изненадващ и впечатляващ, би могъл да я поднесе само Богдан Русев.
Именно „1800” е качественият щемпъл на амбициозните му планове и нагледно доказателство за квалитетното му развитие напред.
Прозата на Богдан Русев е продукт на определено време, в което се формира – края на 90-те години на миналия век.
Той пише уверено, интелигентно и със солидни креативни възможности за определена таргет група – привилегированата средна класа от ситито, която няма финансови проблеми, но страда от екзистенциални такива.
Русев е дете на лайфстайл епохата, свързана с такива възлови ориентири като списанията „Егоист” и „Плейбой”, той е олицетворение на агресивната градска модерност, залагаща на парти културата и стремежа към личен просперитет.
За адекватното възприемане на новелите му са нужни определени сетива и нагласа. Снабдени с тях всеки от нас може да се наслади на щедрия му разказвачески талант, даващ му възможност да доразкаже историята на последния му бестселър „Туристът”(2010) с оригиналното допълнение „Туристът + 1”, в което историята логично приключва със смъртта на главния герой, доживял времето на „голямата скука” и на желанието сам да сложи край на съществуванието си , както и да създаде такъв неочкаван експеримент като „Необикновената история на Нейдън Романоф”, с който съвсем сериозно мери сили с Фицжералд и ни поднася дързък полифоничен мини роман, директно кореспондиращ с филмовата класика „Гражданинът Кейн”(1941) на Орсън Уелс
Нейдън (Найден) Романов е нашият „последен магнат”, българският „велик Гетсби”, създал сам себе си от нищото, измъкнал се от ромското гето и превърнал се в планетарен бизнесмен и меценат, странна и възбуждаща смес от съчетаването на черти от облика на Васил Божков, Радосвет Радев, Мартин Захариев и други родни олигарси, но носещ финеса, чувствителността, културата и лудия дух на ексцентрици като Ричард Брансън и автоматично превръщащ се в пример за подражание и гражданин на света, за какъвто само може да мечтаем.
В образа на Нейдън Романов, Русев изгражда своята имагинерна визия на образцовия роден магнат, по който можем да въздишаме, да му подражаваме, да изследваме и разследваме живота му и като милиарди обикновени зрители да следим в захлас последния му космически полет, след който загадъчно и трагично напуска нашия грешен свят.
„Необикновената история на Нейдън Романов” е най – доброто, което Богдан Русев може да представи като новелист.
Но аз се надявам, че следващата му спирка ще е отново интересен и интригуващ роман, който отсега очаквам с нетърпение и желание.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Богдан Русев, „Три новели”, 2011, изд.”Ентусиаст”, худ.Иво Рафаилов
---------------------------------------------------------------------------------------
© Борислав Гърдев
© e-Lit.info Сайт за литература, 2011