А това е моят текст, понеже ми се видя ценен за семейството и младежта
Дни на проверка
-Помогни ми да напиша есе за Пеньовата поема?
-Тя е за домашна употреба, каза майка ми и уточни, че „Дни на проверка” не е включена в нито един учебник по литература.
-Есето не е за в училище, отвърнах и прочетох няколкото въпросителни в очите й: Чия домашна ще пишеш? Защо? Необходимо ли е? Ще участвам в общинския конкурс за Пеньовите празници, добавих.
Майка ми се престори на нечула и ми помогна така:
-В сайта имаш съобщение от Нора .По скайпа пък те търси Итън. Как всъщност са приятелите ти?
Недочакала отговора ми, който и без друго нямаше да я задоволи, майка ми се облече набързо и излезе навън, което означаваше по работа. Не се огорчих, бях предположил реакцията й. Пеньо Пенев и е университетски проблем, образно казано. Майка ми, доколкото са ми разказвали, е писала дипломна работа за този противоречив, сложен и не знам още какъв автор, с когото дори преподавателите не се захващали. Обвинили я в непознаване на Пеньовото време, после пък и писали шестица., музеят откупил дипломата й , при което спечелила симпатиите на колежките си. От тогава обаче тя започнала да чете други текстове, повечето от чужди автори.
Стихосбирките на Костас Монтис, Елиът и пр. изпопадаха, когато издърпах изпод тях в библиотеката ни Пеньовата поема. Попрелистих за секунда „Дни на проверка” , помотах я из ръцете си и осъзнах, че съм изгубил или въобще не съм имал , навика да чета от книга. Седнах пред компа и влезнах в Импулса. Изпратих до близо десетина приятели следното съобщение: Какво знаете за Пеньо Пенев? Отговорите не закъсняха. Пеньо Пенев е име на училище. Пеньо Пенев е езиковед, Пеньо Пенев е име на улица, Това е паметник в Димитровград, Имаше един Пеньо в Биг Брадър, но не знам фамилията му Пенев ли беше? И пр. и пр. След тези изречения ми идваше да плача и да се смея едновременно. Разбира се , намерих и стихове, и биография, и критика за Пеньо в Гугъл, но тази информация не ми помогна кой знае колко , че да разбера поета с ватенката, а оттам и милата ми майчица. Какво пък толкова го е наранило, че е решил да се самоубие? Как така е чувал гласове, които не е искал да слуша? Откъде му е хрумнало сравнението „празна пещера е днес човека” и защо е сложил героя си в релси? Регистрирах се в Нетлог, Хайфайф и Салса под псевдоним Пеньо Пенев. Качих от снимките на поета, написах „Епоха”, „Релси”, част от „Дни на проверка” и други негови стихове, за мото ползвах „човекът е човек, когато е на път”, в любима музика включих Бригадирския марш, кликнах на прозорец „търся приятели”, и зачаках. Докато чаках обаче се заразхождах из града с мисъл за Пеньо. Влезнах в един магазин и под формата на шега зарицитирах на магазинера „ и аз съм загрижен за цената на хляба…”Той ме изгледа като фиксален бон. После срещнах доволно пийнали фенове на ЦСКА и почти им изкрещях; „на тоя свят за мач и вкусничка чорба не съм дошъл…”,”Дойдох на тоя свят да видя слънцето…” Преди да ме изгледат като футболна топка обаче -избягах. Незнайно защо след това в главата ми нахлуха други едни такива мисли на поета „Съдбата ми от зла орисница ли бе прокобена, нали не бях роден страхливец слаб?”,”Аз имам да изплаквам много сълзи, мамо!..но аз не съм на тоя свят за плач роден, очите ми не са на мокро място”. Докато се разхождах и припомнях на случайни минувачи за Пеньо на шега, започнах да разбирам майка ми и отношението й към поета. Продължавах да не разбирам обаче поета . Как е живял с тези мисли?Като аутсайдер, като безумец? Как се е грижел за детето си? Близките му разбирали ли са го? Как са му помагали?... Намерих отговорите в сайтовете. В Салса Пеньо имаше множество обожателки. Всички те харесали зелените му очи, буйната му коса… Канеха го на срещи, питаха го за финансовото му положение, дали има кола, каква марка е и пр. В Импулс почти същото – беше събрал рейтинг 6, снимки на разголени момичета и нито един приятел. В Хайфайфа най-често изпращаните му послания бяха „глупчо”, и „смешко”. Една жена и почти още една само бяха проявили добронамерено любопитство към поезията му. Първата дори му отвръщаше в същия дух със свои стихове от времето на 60-те. В Нетлог двама ласкатели го канеха на културни събития, хвалейки гражданската му позиция, с мерак да ги почерпи след това. Залисан в Пеньовите вълнения не бях забелязах, че от няколко дни Нора ме търси по скайпа напористо. Влезнах там и разбрах, че вече не иска да се виждаме. Реагирах светкавично с Пеньовия стих без да се замислям:
За сбогом няколко слова
да каже всяка друга може.
Но ти не би могла това,
ти кръст не можеш лесно сложи.
Ах, ти си толкова добра!...
И в свойта нова безнадежност
без думи аз ще разбера
за отзвучалата ти нежност…
Затуй когато някой ден
си тръгнеш и не затъгуваш,
недей си взема сбогом с мен,
иди си, без да се сбогуваш.
Последва телефонен звън.
- Как си , поете?
- Нора?!
- Да се видим в седем?! И двамата сме ангажирани тогава, но не мисля, че се римуваме с времето .
- Римуваме се само помежду си.
- Точно така.
- Ще си кажем неща премълчавани…
- Обичам те!, увисна на врата ми Нора. Бях забравил входната врата отключена и тя ,както по всичко личеше, се бе промъкнала , без да я усетя.„ На времето завоите опасни извървял, при тебе се завръщам пак…Не съм ли закъснял?”, нареждаше на пресекулки тя.
Вратата се хлопна. Разбрах, че майка ми се връща. Обадих й се, но за Пеньо повече не я попитах.